تعیین اهداف جهانی می تواند تاثیر دیابت را در کشورهای در حال توسعه کاهش دهد

22سپتامبر 2021- یک مطالعه ی جدید جهانی نشان می دهد که تعیین  اهداف و دستیابی به آنها برای درمان بیماران دیابتی، با داروهای کلسترول یا فشار خون، و همچنین مدیریت قند خون، می تواند جان افراد را نجات دهد و سالهای زندگی سالم از دست رفته ی ناشی از دیابت را در کشورهای در حال توسعه کاهش دهد.

حدود 80 درصد افراد مبتلا به دیابت در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط (LMIC)​​زندگی می کنند. کمتر از 6 درصد از این افراد می توانند به مراقبت های لازم برای مدیریت دیابت خود و جلوگیری از عوارض طولانی مدتی مانند حمله قلبی، سکته مغزی ، بیماری های کلیوی یا نابینایی، دسترسی پیدا کنند.

محققان دریافتند که اگر 80 درصد از افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا - که اغلب با این دیابت همراه هستند- به موقع تشخیص داده شده و تحت کنترل و درمان قرار بگیرند و داروی کلسترول و فشار خون دریافت کنند، سالهای زندگی سالم از دست رفته ی بیماران مبتلا به دیابت، تا 6 درصد در طی 10 سال بهبود می یابد. این بهبود عمدتاً با کاهش بیماریهای قلبی عروقی، مانند حملات قلبی یا سکته مغزی حاصل می شود.

این تیم تحقیقاتی بین المللی، به رهبری دانشگاه بیرمنگام، یافته های خود را درThe Lancet Global Health ، منتشر کرد.پروفسور جاستین دیویس، از موسسه تحقیقات بهداشت کاربردی دانشگاه بیرمنگام، اظهار داشت: ما قبلاً کاهش چشمگیری را در مراقبت های دریافتی افراد مبتلا به دیابت درLMIC ها تشخیص داده بودیم- از زمان تشخیص تا درمان و کنترل بیماری، کمتر از 10درصداز بیماران مدیریت مورد نیاز را دریافت می کردند.

او افزود: تعیین اهداف جهانی برای HIV و ایدز، منجر به پیشرفت عظیمی در افرادی شده است که برای نجات جان و بهبود سلامتی خود به درمان نیاز دارند. تحقیقات ما نشان می دهد که اهداف مشابه مطمئناً در بهبود زندگی افراد مبتلا به دیابت مفید خواهند بود. قطعا کنترل فشار خون و کلسترول بالا با درمانهای دارویی باید به عنوان بخشی از مبارزه مداوم با دیابت، در نظر گرفته شود.

مزایای این روش بسته به منطقه ی جهان متفاوت است. به عنوان مثال، اروپای مرکزی و شرقی بیشترین سود را از رسیدن به این اهداف خواهند برد، در حالی که کشورهای اقیانوسیه در حال حاضر به دستیابی به این اهداف نزدیک هستند.

رسیدن به اهداف همچنین مرگ و میر را در 10 سال آینده در تمام مناطق جهان کاهش می دهد، اما مزایای آن در برخی بیشتر از دیگران است. به عنوان مثال، شرق آفریقای سیاه[1] منطقه ای است که بیشترین مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی ناشی از دیابت را در حال حاضر دارد (46 مرگ در هر 1000 فرد مبتلا به دیابت) - در صورت دستیابی به اهداف، مرگ و میر به 27 نفر در 1000 نفر کاهش می یابد.

با تجزیه و تحلیل داده های مربوط به سلامت 23،678 فرد مبتلا به دیابت در 67 کشور جهان، محققان برآورد کردند که دستیابی به اهداف، تعداد بیماران دیابتی که فشار خون آنها به درستی درمان می شود و تعداد افرادی که داروهای کلسترول استفاده می کنند- که مهمترین استراتژی ها برای کاهش عوارض دیابت هستند-، را در کشورهای با درآمد کم و متوسط​​ (LMIC)بهبود می بخشد.افزایش 10 درصدی مصرف استاتین یا درمان فشار خون، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد در حالی که تقویت کنترل گلوکز فواید کمتری دارد.

محققان همچنین دریافتند که از نظر هزینه ها، دستیابی به چنین اهدافی در بیشتر مناطق جهان پایین تر از آستانه هزینه ی اثربخشی تعیین شده توسطWHO  است.

این مطالعه نشان می دهد که استفاده از این رویکرد جامع و درمان دیابت و فشار خون بالا و همچنین ارائه ی داروی کلسترول به بیماران، مقرون به صرفه است، اما به نظر می رسد پیچیده ترین بخش آن، نظارت بر دستیابی به این اهداف متعدد است. از کشورها خواسته می شود تا به طور مرتب داده های نمونه ی ملی خود را جمع آوری کنند تا بر میزان ارائه ی مراقبت های دیابت به بیماران نظارت داشته باشند.

دکتر جنیفر مان گولر، نویسنده ارشد این مقاله از بیمارستان بریگهام و زنان و دانشکده پزشکی هاروارد، گفت: این مطالعه برخی از مهمترین شکاف ها را در داده های جهانی دیابت در حال حاضر برجسته کرده است که هم برای تعیین اهداف مراقبت از دیابت درLMIC ها و هم برای نظارت بر پیشرفت در جهت دستیابی به این اهداف، مورد نیاز است. ایجاد مراکز ثبت داده های دیابت برای جمع آوری داده هایی که به ما در ارزیابی شیوع دیابت و سایر عوامل خطر بیماری های قلبی و عروقی در جمعیت کمک می کند، بسیار مهم است. تاثیر شدیدتر COVID بر افرادی که به دیابت مبتلا هستند، این فوریت را تقویت کرده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-09-global-impact-diabetes-countries.html

 



[1]Eastern sub-Saharan Africa